Game review: Like a dragon: Ishin!

Een tijdje geleden mochten we aan de slag met Wanted: Dead, waarin je met zwaard en geweer aan de slag mag om hordes vijanden te verslaan. Niet het meest briljante spel, maar met Like a Dragon: Ishin! op komst was onze interesse in ieder geval gewekt. Ook hier hang je namelijk de vechtersbaas uit die met zijn vuisten, zwaard en geweer (in alle mogelijke combinaties) zijn doelen moet bereiken.

Remake

Opmerkelijk genoeg (het lijkt écht het tijdperk van de remakes) is ook dit spel een hernieuwde uitgave. Het origineel van deze game stamt uit 2014, hoewel het destijds enkel in Japan werd uitgegeven. Fans van de Yakuza-serie zullen het verhaal in ieder geval wel herkennen, Like a Dragon: Ishin! is namelijk een spin-off van deze adrenalinegame. Met een groot verschil: waar Yakua zich afspeelt in het heden, neemt Ishin! je mee naar 1860, naar de laatste dagen van de Japanse Edo-periode. En ook hier geldt het credo: kan een klassieke game zich in deze tijd nog staande houden?

Familiezaken

Like a dragon: Ishin! draait om Sakamoto Ryoma, een in ongenade gevallen ronin die erop uit is om de moord op zijn adoptievader te wreken. Het verhaal speelt zich af tegen de Japanse burgerrevolutie, waardoor het een zwaarder motief krijgt dan bij de maffia-achtige Yakuza-games. Je komt echter een beetje onwetend en onbeholpen aan in een dorpje, moet mensen ondervragen om de weg te leren en wordt meermaals met een vage opdracht op pad gestuurd. Ondertussen strijk je de grootste vechtersbazen tegen de haren in door een aantal handlangers tegen de vlakte te meppen. Tenminste, als jij goed je best doet ;). Door de vele gesprekken moet je regelmatig door een cutscene heenklikken. Soms kun je ze skippen, maar meermaals moet je door een hele conversatie klikken. Deze worden in het Japans gesproken en in het Engels ondertiteld. Een tijdrovende activiteit, die het tempo flink uit de game haalt. Aan de ene kant is het tof dat ze de game gewoon in het Japans laten afspelen, maar ik heb wel graag de mogelijkheid om ze te skippen!

Styling

Een nadeel van deze game is dat de vormgeving ondermaats is. De omgevingen zijn te schoon en clean, de bewegingen van onze hoofdpersoon is houterig en te strak, met een camera die je tijdens het lopen in ieder geval al heel zenuwachtig maakt. Met iedere stap schokt het beeld een flink stuk, omdat de camera plots een nieuwe positie inneemt of je een soort sprongetje maakt bij de eerste stap of draai. Tijdens het vechten heb je ook geen invloed over de camerapositie, waardoor je regelmatig een zwaard in je achterste geprikt krijgt. Het voelt daardoor chaotisch en onrustig aan.

Vechten

Like a Dragon: Ishin! is echter veel toffer als je kijkt naar de gevechten. Je hebt vier manieren van vechten ter beschikking: je kunt brawlen met je blote handen, rondzwaaien met je zwaard in de Swordsman-stijl, vechten op afstand met de Gunman-stijl en de zwaardtechnieken combineren met het geweer. Hoewel de Brawler en de Swordsman best vloeiend verlopen, vielen de Gunman-stijl me echt tegen. De Wild Dancer-techniek, waarbij je zwaard met pistool combineert, is misschien wel de leukste (hoewel niet de makkelijkste om onder de knie te krijgen). In alle gevallen lopen de bewegingen niet fraai in elkaar over en reageerde de camera wat hakkelig, wat soms wat vreemde beelden oplevert. Je kunt snel wisselen tussen de verschillende stijlen met een snelle druk op de cursortoetsen van je controller. Iedere keer dat je een niveau stijgt, kun je energiebollen inzetten om één van de vier technieken te upgraden en te verbeteren.

like a dragon ishin screenshot 2

Kaartje leggen

Een tamelijk bizarre strategische zet in het spel is het toepassen van Trooper-kaarten, waarmee je bijvoorbeeld je gezondheid verhoogt of je aanvallen sterker maakt. Er zijn echter ook kaarten die actief meestrijden in het gevecht, bijvoorbeeld door een hulpje op te roepen dat voor jou meevecht. Er zijn honderden van deze Trooper-kaarten om te ontdekken in Ishin en elke kaart kan in een gevecht worden verhoogd, met andere kaarten worden gefuseerd of zelfs worden gepromoveerd om krachtigere vaardigheden te ontgrendelen. Kijk dus goed rond in de omgeving, maak potten open en gebruik deze bonussen! Je kunt ook grondstoffen en geld verdienen in de vele minigames, zoals het houthakken of je boerderij te onderhouden. Je kunt wapens smeden of upgraden, geheime plekken vinden… er is heel wat te ontdekken.
Ga direct naar Like a dragon: Ishi op BOL.com.

Recensie over Like a dragon: Ishi

in het land van remakes kun je vallen of opstaan. In dit geval is het een kwestie van strompelen, ben ik bang. Hoewel het een toffe game is en de gevechten spannend zijn, is het jammer dat de graphics en de bewegingen toch een beetje in het verleden zijn blijven hangen. Het gevechtssysteem op zich is tof en zit vol mogelijkheden, maar wordt belemmerd door de camera. De conversaties in het Japans kun je niet skippen, hoe onbeduidend ze ook zijn en het lopen door de omgevingen gaat ook niet altijd even soepel. De toevoegingen van de minigames, je boerderij en de Trooper-kaarten zijn erg leuk en brengen een unieke twist in het spel. Het is een stoere zet om het spel 150 jaar naar het verleden te transporteren, naar een voor ons nagenoeg onbekend terrein.

Score: 6

Info

Like a dragon: Ishi