Game review: Destiny 2: Lightfall

Destiny 2: Lightfall volgt direct op de avonturen van de uitbreiding Destiny 2: The Witch Queen. In het begin van deze uitbreiding, als je kennismaakt met de nieuwe wereld waarin je mag rondrennen, krijg je een korte samenvatting van de gebeurtenissen uit de vorige uitbreiding. Maar Lightfall biedt meer dan een compleet nieuwe planeet: er zijn heel wat elementen van deze game op de schop genomen en verbeterd. Meestal ten goede, soms niet helemaal…

destiny 2 lightfall

Witness vs Traveler

Lightfall gaat in een sneltreinvaart van start en zet je in een lastig parket: Zavala vertelt namelijk dat de Witness er op uit is om de Traveler een koppie kleiner te maken. En dat is net niet helemaal de bedoeling. De strijd speelt zich deels af op de planeet Neptune, waar de bewoners van de high-tech tad Neomuna zichzelf hebben geüpload naar een centrale cloud en de neon-verlichte straten dus compleet verlaten zijn. Daardoor heeft de Shadow Legion van de Cabal vrij spel. Onder leiding van een herboren Calus proberen ze de planeet in handen te krijgen. En dat lijkt ze nog aardig te lukken ook! Het is ook op deze planeet dat je in aanraking komt met een nieuwe kracht: de Strand. Jammer genoeg is het verhaal waarin je wordt neergezet niet het meest indrukwekkende. Het haalt het niveau van The Witch Queen zeker niet. Dat is bijzonder jammer, aangezien de verhaallijnen een sterk punt zijn van de gamefranchise! Gelukkig kun je ook actief aan de slag met de wekelijkse Season of Defiance verhaallijn, die eigenlijk al genoeg reden in huis heeft om deze uitbreiding in huis te halen.

Maak kennis met de Strand

Destiny 2: Lightfall laat je ook kennismaken met een nieuwe Darkness-subklasse, Strand. Deze nieuwe energiebron wordt heel summier toegelicht. Oei, wat een krachtige bron… kun je die wel aan? Ja, natuurlijk kan dat! De oorsprong wordt nauwelijks onderzocht, de mogelijkheden worden meteen voor lief aangenomen. Waar Stasis met de nodige omzichtigheid en bombarie werd geïntroduceerd, is dit gewoon ‘een nieuwe subklasse’ die je wel eerst moet vrijspelen door de campagne te doorlopen. De Strand is trouwens wel een pittige power: titans scheuren door vijanden met magische klauwen, Warlocks weven draden waarmee ze hun vijanden bestoken en Hunters combineren hun behendigheid met de kracht van Strand. Net als Stasis en de Light 3.0-subklassen, hanteert Strand ook het systeem van aspecten en fragmenten die geleidelijk worden ontgrendeld nadat je de hoofdcampagne hebt voltooid. De belangrijkste feature van deze nieuwe subklasse is de grapple-functie, waarbij je nu eens geen granaat gooit, maar een grappling hook activeert. Daarmee kun je snel aanvallen ontwijken, maar kun jij jezelf ook naar vijanden trekken en ze neerhalen met een speciale melee-aanval.

Nieuwe features

Er is echter nog meer veranderd dan alleen de toevoeging van de nieuwe planeet en de Strand subklasse. Zo zijn er kleine aanpassingen in de nieuwe systemen en de werking van de subklassen, waardoor ze wat gebruiksvriendelijker zijn geworden. Ook is er een compleet gereviseerd buildcrafting-systeem en kun je complete uitrustingen samenstellen en opslaan in een soort favorietenlijstje, waardoor je altijd de machtigste wapens ter beschikking hebben.

Recensie over Destiny 2: Lightfall

Destiny 2: Lightfall brengt een paar heel goede elementen naar de gamefranchise, waarbij ik vooral te spreken ben over de nieuwe manier waarop je jouw karakter kunt vormgeven, gear kunt selecteren en upgraden en de mogelijkheid om verschillende uitrustingen op te slaan. De Strand-subklasse is tof en krachtig, hoewel je het moet doen zonder de befaamde granaat. Jammer genoeg is de nieuwe planeet en de verhaallijn serieus out-of-line met de eerdere verhaallijnen. Zeker in vergelijking met de Witch Queen verbleken zowel het verhaal als de nieuwe planeet. De magie en de diepgang ontbreken gewoon. De nieuwe uitdagingen maken veel goed, de stemmencast is nog altijd subliem en Destiny 2 is en blijft een topper.

Score: 7

Info

Destiny 2: Lightfall