Boek recensie: Buiten het veld, H.N. Khan

Buiten het veld neemt je mee naar het Canadese Toronto, waar we kennismaken met de 15-jarige Pakistaanse immigrant Fawad. Fawad woont in Regent Park, een arbeiderswijk van Toronto. Hij leeft en ademt basketbal, zijn grootste droom is om een ​​NBA-speler te worden. Maar zijn moeder, die heel traditioneel is opgevoed, ziet haar zoon liever studeren en advocaat worden dan dat hij professioneel sporter wil, waar (laten we eerlijk zijn) lang niet iedereen een goede boterham aan verdient.

Familieperikelen

Fawads moeder ziet ook liever dat hij trouwt met zijn volle nicht in Pakistan, zoals dat ooit is afgesproken met haar ouders. Fawad zelf ziet dat natuurlijk niet zitten en doet alles om ervoor te zorgen dat hij mag blijven basketballen in het team van zijn school. Maar dat is niet alles: zo moet hij zijn moeder ook zien te overtuigen van zijn liefde voor Ashley, een rijk blank meisje dat ook bij hem op school zit. Of dat nog niet genoeg is, krijgt hij ook te maken met de pestkop Omar en de zoon van de plaatselijke imam, die er alles aan doet om Fawad het leven zuur te maken.

Modern of traditioneel

Buiten het Veld neemt je mee naar een bijzonder spanningsveld, waarin traditionele immigranten hun plekje moeten zien te krijgen in de moderne (in dit geval Canadese) samenleving. Je ziet hoe de jeugd (in dit geval Fawad) tussen het wal en het schip komen te zitten, uiteengetrokken door de grootse dromen en de vrijheid die het nieuwe land hen bied, en de behouden denkwijze van hun ouders. De spanning tussen Omar en Fawad bouwt zich door het verhaal heen behoorlijk op en het is maar afwachten of de bom echt zal barsten.Ga direct naar Buiten het veld op BOL.com.

Recensie over Buiten het veld

Buiten het veld mixt maatschappelijke problemen van immigranten in een nieuw land aan: cultuurverschillen kunnen behoorlijk groot zijn – en hoe ga je daar als gezin mee om? Waarschijnlijk zien veel lezers van Zuid-Aziatische afkomst herkenbare factoren in het verhaal. De personages zijn goed uitgewerkt en tonen een geloofwaardig beeld van het dagelijks leven van Zuid-Aziatische immigrantenkinderen. Daarnaast zit er natuurlijk heel wat sport-actie in het boek verweven, met scènes van basketbalspellen en -oefeningen. Het romantische subplot tussen Fawad en Ashley wordt op een heel lieve manier behandeld, waarbij Fawad niet bang is om zichzelf te zijn in de buurt van Ashley.

Score: 8

Informatie

Titel: Buiten het veld