Boek recensie: Cumulus, Neal Shusterman

Na het lezen van Zeis waren veel lezers in een soort van shock. De nieuwe wereld van Neal Shusterman neerzette was geloofwaardig en bizar tegelijkertijd, waarin de mensheid een utopie heeft neergezet zonder ziekte of dood, waar iedereen kan doen wat hij of zij het liefst doet. Om overbevolking tegen te gaan zijn er zeisen in het leven geroepen, die precies doen wat je van iemand met een zeis verwacht: mensen dood maken. Word je door een zeis ‘gedorst’, dan ben je echt dood. Zo niet, dan kun je vrijwel altijd nog gewoon geregenereerd worden. In het tweede deel uit de reeks, Cumulus, gaat het verhaal van onze helden uit het eerste boek verder… met een diepere blik op de Nieuwe Generatie zeisen en de Cumulus, een AI die zorgt dat de wereld op rolletjes loopt. Nou ja – bijna altijd dan.

Anastasia in de kijker

Cumulus heeft een aantal verhaallijnen die worden gevolgd, maar de belangrijkste spil in het boek is nog altijd Citra, inmiddels hernoemd tot Zeis Anastasia. Zij is echter niet de enige belanghebbende. Rowan, haar mede-student op de weg naar het Zeis-dom, is uiteindelijk niet verkozen tot Zeis. Toch zorgt zijn rechtvaardigheidsgevoel er wel voor dat hij ‘iets’ moet doen met de kennis en ervaring die hij heeft opgedaan. En dus besluit hij een zwarte mantel te dragen en onder de naam Lucifer dorst hij verdorven zeisen, die om de verkeerde redenen mensen vermoorden. Dat zorgt voor heel wat onrust, want wie is de volgende?

Derde persoon

Tot slot is er de jonge Greyson Tolliver, die undercover gaat bij een groep rebellerende mensen, die het liefst zo min mogelijk met de Cumulus te maken hebben. Als zijn contactpersoon bij de overheid wordt gedorst, is er echter niemand meer die gelooft dat hij niet tot de rebellen behoort… en zit er voor hem niets anders op dan zijn lot te aanvaarden. Tot hij wordt opgenomen door de corrupte zeis Rand, die in opdracht van de dood-gewaande en brute Zeis Goddard bezig is met het uitvoeren van een snood plan. om aan de macht te komen.

Cumulus

Net als in de wereld die Neal Shusterman heeft geschetst, is ook in het boek de computergestuurde Cumulus het overkoepelende orgaan. Na ieder hoofdstuk zie je hoe de Cumulus zich ontwikkeld naar een soort creatie met onderliggende gevoelens en frustraties, verlangens en misschien zelfs wel dromen (als je ze zo mag noemen). Je proeft bijna het dreigende gevaar, waarbij het werkelijk alle kanten op kan. De Cumulus heeft namelijk macht over werkelijk alles in de wereld, waardoor het een macht is die behoorlijk fel uit de hoek kan komen als het nodig is. Aan de andere kant is het een programma, die gevoelloos kan toekijken hoe delen van de wereld ten onder gaan. Gebonden door wetten en regels kijkt het soms meewarend toe, andere momenten maakt het hem niets uit. Waarom zou hij ook?Ga direct naar Cumulus op BOL.com.

Recensie over Cumulus

Het vervolg op Zeis neemt je weer mee naar de utopische wereld, waarin ziekte en dood niet bestaan. Toch zijn er heel wat mensen die zich daaraan willen onttrekken, dat is duidelijk in dit boek. Een aantal groeperingen wil bewust onder de radar van de Cumulus blijven. En dat lukt ook deels, aangezien die is ingeprogrammeerd om bepaalde mensen links te laten liggen. Toch heeft het programma van de Cumulus ook zijn zorgzame kanten en probeert het regelmatig de mensheid tegen zichzelf te beschermen. Maar hoe ver kun je daarin gaan? En welke rol spelen Rowan en zeis Anastasia daarin? Het boek is spannender geschreven dan het eerste deel, met een paar heftige momenten en een kritische blik op ‘goed’ en ‘kwaad’, macht en invloed.

Score: 8

Informatie

Titel: Cumulus