Boek recensie: Bloedlijn, Angela Marsons

Bloedlijn is het vijfde deel uit de Kim Stone-reeks van Angela Marsons, waarbij deze vrouwelijke rechercheur wordt ingezet om een heel mysterieuze moord op te lossen. Want hoe vind je een moordenaar als die letterlijk geen enkel spoor achterlaat… keer op keer? Want hoewel de slachtoffers (en de moorden) niets met elkaar gemeen lijken te hebben, voelt Kim Stone aan alles dat ze hier te maken hebben met één en dezelfde dader.

Menselijke hoofdpersoon

Het bijzondere aan de Kim Stone-boeken is waarschijnlijk wel dat Kim zelf een heel menselijk personage is, met haar eigen nukkige en kille reacties op bepaalde personen, haar eigen achtergrond en haar eigen zwakheden. Natuurlijk word je meegetrokken in het onderzoeksteam van Kim, waarbij alle medewerkers een plekje krijgen in het verhaal en connecties met elkaar hebben. Door een goede samenwerking, open communicatie en misschien wel een paar toevalstreffers duiken ze ook weer in dit spannende avontuur, om de mysterieuze psychopaat de kop te drukken.

Tegenwerking

Tijdens het onderzoek voelt collega Bryant dat er een verschuiving in de gebruikelijke prikkelbare stemming van de rechercheur plaatsvind. Hij realiseert zich dat er iets mis is, maar aangezien zijn baas niet heel veel deelt, is het moeilijk om de reden te achterhalen. Voor ons als lezer is die reden snel duidelijk: dr. Alexandra Thorne probeert zich weer in het leven van de rechercheur te mengen, en wel op zo’n manier die de harde schil van de rechercheur zullen doorbreken. En dat is best knap, als je gedenkt dat Alex Thorne eigenlijk veilig achter tralies zit. Toch heeft ze meer invloed dan goed is voor zo’n psychopaat.Ga direct naar Bloedlijn op BOL.com.

Recensie over Bloedlijn

Er is veel om van te houden in deze boekenserie. Denk aan het bijzondere samenspel van de personages, zoals de hond Barney, patholoog Keats en de typische Stacey. Toch is de menselijke kant van Kim Stone het meest prettige. Haar minimalistische, eenzame levensstijl heeft zijn impact op alles en iedereen, haar absolute non-skills in de keuken en haar knorrige, ijzige reacties… dat alles maakt het boek geloofwaardig en innemend – buiten de mysteries en de moorden waar Kim haar tanden in zet.

Score: 8

Informatie

Titel: Bloedlijn